Erotika u EX-YU filmu – Osvajanje slobode (VIDEO)

Erotika u EX-YU filmu – Osvajanje slobode



Da li ste znali da je Balkan bio mnogo, mnogo ispred Holivuda kada je reč o erotskim scenama u filmovima? Da li ste čuli za Hejzov kodeks? Kada se golotinja pojavila u YU filmu? Evo zanimljive kolumne Mladena NikoliΔ‡a za Mondo.

Krajem sedamdesetih godina, u Beogradu je radilo viΕ‘e od 30 bioskopskih sala. U to doba bez Interneta i kablovske, sa samo dva TV kanala, gledanje filmova u tami bioskopa bio je moΕΎda i najuzbudljiviji dogaΔ‘aj koji smo mi, tada klinci, mogli da doΕΎivimo. A meΔ‘u tih tridesetak, dva bioskopa su se izdvajala po svom repertoaru – β€žSlavijaβ€œ i β€žPartizanβ€œ.

Pogledajte ako ste propustili preporučujemo:

15 citata Duőka Radovića da lakőe podnesete ono őto vam država danas sprema

https://raznovrsne-vijesti.blogspot.com/2019/01/15-citata-duska-radovica-da-lakse.html

Moji vrőnjaci dobro se sećaju da su se u njima prikazivali takozvani erotski filmovi.

Danas takve filmove zovu β€žsoftcoreβ€œ ili meki porniΔ‡i. Prava je istina, meΔ‘utim, da se sada takvi filmovi viΕ‘e i ne prave. Publike koja bi ih gledala praktično viΕ‘e nema, znamo i zaΕ‘to – pornografija je na samo dva klika od svakog od nas i tu viΕ‘e nema mesta ni za kakvu mistifikaciju, egzotiku, uzbuΔ‘enje pred gledanje seksi filma. Nema viΕ‘e ni bioskopa, ni ovih β€žspecijalnihβ€œ, ni bilo kakvih, osim onih fensi sala po Ε‘oping molovima.

Erotika na filmu zaista je nekada bila – egzotika. Sporadična, uglavnom opravdana i, moΕΎda najvaΕΎnije, uzbudljiva. Na onaj isti način kao Ε‘to je to davnih dana bilo prelistavanje časopisa β€žStartβ€œ, β€žReporterβ€œ ili, ko je imao sreΔ‡e da mu dopadne Ε‘aka, β€žPlejbojβ€œ. Seksi scene iz filmova prepričavane su na velikim odmorima, slično kao najlepΕ‘i golovi sa nekog od fudbalskih derbija. Erotika je bila velika stvar, nimalo banalna. KaΕΎem banalna jer je danas seks, često se moΕΎe s pravom čuti, banalan, Ε‘to bi rekli Ameri, β€žno big dealβ€œ.





Nije retkost čuti kako su domaΔ‡i filmovi uglavnom neveΕ‘to dočaravali seksualnost, kako im nedostaju kvalitetne, dobre erotske scene, kako im je to maltene slaba tačka. I onim starijim, a i ovim novijim ostvarenjima. Ne spadam u deo publike koji tako misli ali to je ovde manje bitno; poΕΎeleo sam da se osvrnemo, onako u hodu, na taj naΕ‘ fundus, zaostavΕ‘tinu u kilometrima filmske trake sa posebnom paΕΎnjom na, kako neki vole da ih staromodno zovu, ljubavne scene.

Sve je počelo melodramom β€žSofkaβ€œ (1948) u reΕΎiji RadoΕ‘a NovakoviΔ‡a koji se uzima kao prvi domaΔ‡i film u kojem je prikazano nago ΕΎensko telo. Ruku na srce, reditelj je to učinio na veoma suptilan, poetski način – u sceni kupanja u hamamu, jasno se vidi Sofkina senka na zidu, silueta gole devojke.



Sama scena nema erotski naboj u punom smislu reči jer u hamamu nema nijednog muΕ‘karca, Ε‘to bi ovu scenu svakako činilo uzbudljivijom, veΔ‡ Sofku okruΕΎuju isključivo devojke. MoΕΎe se osporiti stav da je ovo prva erotska scena u istoriji YU filma ali zato nema sumnje da je ovo bio prvi put da je nago ΕΎensko telo snimljeno kamerom (makar i kao senka na zidu) i prikazivano u bioskopskim salama. A joΕ‘ nismo stigli ni u pedesete.

Bilo je to vreme obnove, sukoba sa Staljinovom Rusijom i nemaΕ‘tine u kojem je, razumljivo, tema partizanske borbe protiv okupatora dominirala kako na filmu, tako i u knjiΕΎevnosti, teatru… U filmovima sa ratnom tematikom nije bilo mesta za bilo kakve erotske prikaze, situacije, o seksu da ne govorimo, kao da su partizani bili potpuno nezainteresovani za svoje drugarice u toj zaokupljenosti borbom protiv faΕ‘ista i postavljanjem temelja socijalističkog druΕ‘tva.

Erotika je eventualno mogla da se β€žomiriΕ‘eβ€œ isključivo u malobrojnim filmovima koji su bili smeΕ‘teni u epohu, tačnije u vreme otomanske dominacije na Balkanu (XIX vek i ranije). Rečju, u ekranizacijama knjiΕΎevnih dela poput romana Bore StankoviΔ‡a, na primer.



Tako je 1953. godine Voja NanoviΔ‡, inspirisan StankoviΔ‡evom β€žKoΕ‘tanomβ€œ, snimio melodramu β€žCigankaβ€œ sa jednom od naΕ‘ih najlepΕ‘ih glumica ikada, Selmom Karlovac u naslovnoj ulozi. Ovaj film bio je omiljen meΔ‘u tadaΕ‘njim gledaocima najviΕ‘e zbog scene erotičnog KoΕ‘taninog plesa koja je, za ondaΕ‘nje standarde, bila viΕ‘e nego uzbudljiva. Zanosna Selma Karlovac (stasom i Ε‘armom podseΔ‡ala je na najpoΕΎeljniju holivudsku heroinu epohe, Ritu Hejvort) mamila je uzdahe muΕ‘karaca od Triglava do ĐevΔ‘elije.

Jugosloveni su prvi put mogli da vide nago ΕΎensko telo, kada su u pitanju filmovi koji prikazuju ratno vreme, u drami β€žNe okreΔ‡i se sineβ€œ (1956) Branka Bauera. MeΔ‘utim, o bilo kakvom seksualnom činu nije moglo biti reči. U tom duhu svojevrsne autocenzure samih filmskih autora domaΔ‡i filmovi delovali su čedno dobrih petnaestak godina, sve do sredine Ε‘ezdesetih. Namerno pominjem autocenzuru jer, zanimljivo, u socijalističkoj Jugoslaviji ni tada, a ni kasnije, nije postojao formalni cenzorski organ. To ne znači da se na autore nije vrΕ‘io izvestan pritisak, ali to se prvenstveno odnosi na politički kontekst, ne na erotski.

A onda se sve okrenulo. Glavni akteri kopernikanskog obrta kada je reč o erotici u jugoslovenskom filmu bili su DuΕ‘an Makavejev, Ε½ivojin PavloviΔ‡ i Ε½elimir Ε½ilnik, tri musketara jugoslovenskog crnog talasa. I to u vreme dok je famozni Hejzov kodeks o snimanju filmova joΕ‘ uvek bio na snazi u Americi.



Ε ta je Hejzov kodeks?

Priča o Hays Code-u (kako su ga skraΔ‡eno zvali u filmskoj industriji) je, iz ove naΕ‘e treΔ‡emilenijumske perspektive, itekako zanimljiva, do nivoa bizarnosti. Naime, američka kinematografija je, u epohi nemog filma, umela da smelo prikaΕΎe i strasne poljupce, i vruΔ‡e zagrljaje u pojedinim ljubavnim filmovima ali dobar deo puritanske Amerike nije bio oduΕ‘evljen tim i takvim scenama.



Velika depresija početkom tridesetih godina dovela je i do uspona konzervativaca, a meΔ‘u njima su prednjačili ΕΎestoki protivnici svega liberalnog, naročito literature i filmova koji bi mogli da sadrΕΎe i poneku lascivnost ili bilo kakav moralno neprihvatljiv čin. Ironično, u trenutku kada je zvučni film označio revoluciju u sedmoj umetnosti, cenzura je poprimila paranoidne razmere, obesmiΕ‘ljavajuΔ‡i bilo kakvu i koliku umetničku slobodu.

U takvoj klimi, ne mnogo drugačijoj od one u Hitlerovoj Nemačkoj, 1934. godine počela je stroga primena tzv. Kodeksa filmske produkcije (ili Hejzovog kodeksa) kojim su do tančina opisane sve situacije koje se ne smeju prikazati na filmu. NajviΕ‘e su na udaru bili erotika i kriminal – sjajne gangsterske priče snimane do 1934. zamenili su filmovi sa obaveznom moralističkom poentom, u kojima su svi zločinci neizostavno morali da budu uhvaΔ‡eni i procesuirani na kraju (ili ubijeni), dok su prikazi npr. ljubavi i neΕΎnosti izmeΔ‘u vanbračnih partnera bili svedeni isključivo na poljupce zatvorenih usta, a ni supruΕΎnici nisu smeli da se pojave (ni delimično) obnaΕΎeni u svojim bračnim krevetima; gole ΕΎenske grudi bile su strogo zabranjen kadar, o nečem smelijem nije imalo smisla ni razmiΕ‘ljati.

Poljubac dvoje zaljubljenih bio je vremenski ograničen na filmskom platnu – najduΕΎi je mogao da traje tri sekunde!? Političari, sveΕ‘tena lica, učitelji nisu mogli da budu portretisani kao antagonisti, kao loΕ‘i momci, naprotiv… ovo je samo manji deo taksativnog spiska Ε‘ta se sve nije smelo u holivudskim filmovima.

Hejzov kodeks bio je rigorozan koliko i retrogradan do nivoa imbecilnosti, a sve pod firmom zaΕ‘tite javnog morala. Svi holivudski Ε‘efovi studija morali su da mu se povinuju i to je trajalo sve do kraja Ε‘ezdesetih godina, tačnije, do famozne ’68.

Primena ovog kodeksa dovela je do toga da su američki filmovi proizvedeni pedesetih i Ε‘ezdesetih bili toliko β€žočiΕ‘Δ‡eniβ€œ od ΕΎivota, čulnosti, psovki, lascivnosti, da su naspram evropskih filmova delovali kao idiotarije bez ikakvog dodira sa realnoΕ‘Δ‡u.

Za to vreme s ove strane β€žbareβ€œβ€¦



U isto vreme, sa ove strane bare, Godar, Bergman i mnogi drugi režirali su filmove u kojima je publika mogla da vidi nagost, erotičnost, da čuje bezobrazluke, da oseti svakodnevicu i doživi filmske junake i njihove emocije mnogo neposrednije, senzualnije.

I dok su se Ameri β€žloΕΎiliβ€œ na Ritu Hejvort, Merilin Monro i ostale ikone Holivuda, a da se pritom nijedna od njih nikada nije pojavila u toplesu na filmu, evropska publika imala je svoje seks simbole, zanosne lepotice koje su mogli da vide i obnaΕΎene u bioskopima – BriΕΎit Bardo, Sofiju Loren, Liv Ulman i mnoge druge.

E pa, u tadaΕ‘njoj Jugoslaviji holivudski vesterni i kostimirane melodrame jesu bili veoma popularni ali naΕ‘i filmski autori koji su stasavali tih Ε‘ezdesetih bili su puno viΕ‘e okrenuti evropskim trendovima nego učmalom Holivudu. MeΔ‘u njima, prednjačili su prvaci beogradskog Kino kluba, mladi i neustraΕ‘ivi Makavejev i PavloviΔ‡.

OduΕ‘evljeni francuskim β€žnovim talasomβ€œ, Felinijem, Bergmanom, oni vide film kao način da se prikaΕΎe mnogo viΕ‘e, dublje od puke fabule, dramske potke; da se pred filmskom kamerom, ne mareΔ‡i za kinematografska pravila, kanone montaΕΎe i slično, pokaΕΎe β€žgoli ΕΎivotβ€œ, bez Ε‘minke, bez suviΕ‘ne rasvete i nadsinhronizovanog ispeglanog zvuka, da se ogole ljudski odnosi, bilo da je reč o ljubavi, poslu, porodici. Ovakav koncept podrazumevao je da Δ‡e i intima moΔ‡i da se vidi na filmskom platnu, jednako gola kao i u ΕΎivotu.




Makavejev demonstrira ovaj koncept neposrednosti u prikazu svakodnevice (ne)običnog ljubavnog para u svom remek-delu β€žLjubavni slučaj ili tragedija sluΕΎbenice PTTβ€œ (1967), filmu koji je proslavio mladu Evu Ras; njeno golo telo sa crnim mačorom na belom čarΕ‘avu jedan je od najslavnijih kadrova u istoriji evropskog filma. Iako u filmu nije direktno odglumljen niti prikazan seksualni čin, fini erotski naboj donose kadrovi dvoje zaljubljenih u krevetu, ali i van njega.

Ε½ivojin PavloviΔ‡ u isto vreme snima svojevrsni manifest β€žcrnog talasaβ€œ, dramu β€žKad budem mrtav i beoβ€œ. Lopov i neradnik DΕΎimi Barka (Gaga NikoliΔ‡) tokom svog puteΕ‘estvija po ubogoj srpskoj provinciji doΕΎivljava i erotske avanture sa pevačicom bez skrupula (RuΕΎica SokiΔ‡), a onda i sa radnicom u poΕ‘tanskom vagonu (Dara ČaleniΔ‡). PavloviΔ‡ ove scene kreira reΕ‘en da ih nimalo ne ulepΕ‘ava, naprotiv, seks u vagonu je β€žna brzakaβ€œ, dok je razgovor β€žposleβ€œ izmeΔ‘u pevačice i DΕΎimija opuΕ‘ten i neposredan.

Pomenute scene označile su radikalno drugačiji, neposredniji tretman erotike i seksa u domaΔ‡oj kinematografiji, praveΔ‡i ozbiljan i nepovratan zaokret u dotadaΕ‘njoj praksi. DoduΕ‘e, i tokom sedamdesetih biΔ‡e snimljeno sijaset partizanskih filmova i u njima i dalje neΔ‡e biti nikakvih erotskih scena (Neretva, Sutjeska, UΕΎička republika, Valter brani Sarajevo, Partizanska eskadrila i dr) jer su to bile takoreΔ‡i savremene filmske bajke (namenjene indoktrinaciji Titovih pionira) koje zapravo i nisu imale mnogo dodirnih tačaka sa stvarnim ΕΎivotom i ratom, slično kao Ε‘to ni vesterni iz zlatnog doba Holivuda nemaju baΕ‘ veze sa istorijom i realnoΕ‘Δ‡u.



I dok je BulajiΔ‡ snimao epopeje o Titu i partizanima u dolini Neretve, Makavejev ne haje mnogo za nezadovoljstvo drugova β€žodozgoβ€œ njegovim pogledom na socijalističku stvarnost i hrabro reΕΎira film kojim Δ‡e joΕ‘ jednom pomeriti granice lascivnosti u domaΔ‡oj kinematografiji. U pitanju je naravno β€žWR Misterije organizmaβ€œ (1971) kompleksan, provokativan i ne baΕ‘ koherentan film koji se bavi ljudskom seksualnoΕ‘Δ‡u u Ε‘irem kontekstu, a istovremeno predstavlja i britku satiru na temu tadaΕ‘njeg druΕ‘tveno političkog sistema u Jugoslaviji.

Metaforičan, simboličan, satiričan, teΕ‘ko svarljiv, ovaj film ubrzo je strpan u tamu bunkera u kojem je proveo 15 godina. IzmeΔ‘u ostalog, i zbog scene u kojoj se Ljuba Moljac β€žprevrΔ‡eβ€œ sa Jagodom Kaloper (oboje kao od majke roΔ‘eni), ali i zbog kadrova u kojima se mogao videti penis u erekciji (nije Ljubin) i joΕ‘ poneΕ‘to…

Tako se, reklo bi se munjevito, dok se drugovi iz raznih tadaΕ‘njih komiteta i komisija nisu ni okrenuli, otvorila ta β€žPandorina kutijaβ€œ erotike i lascivnosti, vrelih uzdaha i oznojenih tela. Nazad se nije moglo. A i zaΕ‘to bi? Seksualna revolucija dobila je svoj postulat i u sedmoj umetnosti. I na brdovitom Balkanu. Seks na filmu viΕ‘e nije bio tabu. Čak je i Holivud (ne)voljno pristao na novu β€žestetikuβ€œ i njena, sada veΔ‡ elastičnija tumačenja i granice. Mada…

Neka bude mala digresija na ovom mestu, verujem da je zanimljiva – pokuΕ‘avam da se setim bilo kakve i bilo koje seksi scene u nekom od dvadesetak filmova koje je reΕΎirao jedan Martin Skorseze. Ili, recimo, Frensis Kopola, Stiven Spilberg, na primer… Mislim na njihove radove do isteka XX veka; jesu li oni uopΕ‘te snimili ijedan film u kojem je prikazan seksualni čin? TeΕ‘kom mukom setih se da postoji jedna takva scena, mada se teΕ‘ko moΕΎe nazvati erotskom – kada De Niro siluje onu nesreΔ‡nu pijanu ΕΎenu u rimejku β€žRta strahaβ€œ. I to je to. MoΕΎda se vi budete setili joΕ‘ neke, iz nekog drugog filma, meni ne ide.

HoΔ‡u da kaΕΎem da je seks u američkom mejnstrimu ipak ostao donekle tabu, sve do Tarantina, Ejbela Ferare i njima sličnih stvaralaca, formiranih pod snaΕΎnim uticajem evropskih filmskih matrica. Ovo se ne odnosi na vanameričke reditelje (Engleze, Francuze i dr) koji su povremeno angaΕΎovani da snimaju filmove za račun holivudskih studija.

Na primer, Pol Verhufen (ili Verhoven, kako vam drago), holandski majstor dobre filmske priče, u Americi je početkom devedesetih snimio čuveni triler β€žNiske strastiβ€œ (ko moΕΎe da zaboravi neponovljivu Ε eron Stoun?) kojim je postavio lestvicu moralisanja o seksualnosti na novu visinu, učinivΕ‘i američke filmove neΕ‘to bliΕΎima ostatku sveta u kojem je erotika na filmskom platnu veΔ‡ duΕΎe vreme figurirala kao β€žosvojena slobodaβ€œ.

Jer, sedamdesete su bile verovatno najplodnije godine za filmsku erotiku, makar kada je o Evropi reč. U tradicionalno katoličkoj Italiji Felini i naročito Pazolini napravili su ogroman iskorak u emancipaciji seksa na filmu; Bertoluči 1972. snima kultni β€žPoslednji tango u Parizuβ€œ, a u Francuskoj nekoliko autora otvaraju novu stranicu priče o filmskoj erotici. Englezi, Ε panci i Nemci tu zaostaju, Ε veΔ‘ane i njihove domete je suviΕ‘no apostrofirati, ali zato malena balkanska kinematografija, na opΕ‘te iznenaΔ‘enje, drΕΎi korak sa vodeΔ‡ima, naΕ‘i autori sve viΕ‘e i smelije se odlučuju da seksualni ΕΎivot bude to Ε‘to jeste – dakle, ΕΎivot, i na filmu.

Čitava plejada mladih filmadΕΎija sledi put kojeg su trasirala pomenuta ostvarenja Makavejeva i PavloviΔ‡a. Hrvatski sineasta Krsto PapiΔ‡ 1969. godine snimio je β€žLisiceβ€œ, prvi izrazito autorski film na temu obračuna sa staljinistima krajem četrdesetih, a u tragičnoj priči smeΕ‘tenoj u vrletima Dalmacije pamti se scena silovanja glavne junakinje, tek udate devojke (Jagoda Kaloper) koju bahato iskoriΕ‘Δ‡ava lokalni politički moΔ‡nik, partizanski prvoborac (sjajni Adem Čejvan).

Mladi BeograΔ‘anin Joca JovanoviΔ‡ napisao je i reΕΎirao jedan od najsubverzivnijih filmova snimljenih na Balkanu – β€žMlad i zdrav kao ruΕΎaβ€œ (1971) sa Draganom NikoliΔ‡em u ulozi kriminalca, ogrezlog nasilnika, nihilistu koji bezobzirno menja (kradene) automobile, pljačka nasumične ΕΎrtve i bludniči sa lakim devojkama kojih u filmu ima na svakom Δ‡oΕ‘ku… Bizaran film, obilje scena sa potpuno golim devojkama, neΕ‘to Ε‘to je u tadaΕ‘njim američkim filmovima bilo nezamislivo. DoduΕ‘e, zbog svega navedenog film je zavrΕ‘io u mraku bunkera gde je trunuo viΕ‘e od tri decenije.

Slovenac BoΕ‘tjan Hladnik ide korak dalje svojom provokativnom ljubavnom dramom β€žMaΕ‘karadaβ€œ (1971), veoma zanimljivim filmom koji istraΕΎuje temu posesivnosti sredovečne ΕΎene u aferi sa studentom koji drΕΎi časove njenom sinu osnovcu. Priča se zavrΕ‘ava za ono vreme neverovatnom scenom orgije zbog koje β€žMaΕ‘karadaβ€œ nije javno prikazivana u integralnoj verziji, sve do sredine osamdesetih godina. U toj originalnoj, rediteljevoj verziji bio je i jedan autentični kadar penetracije (1971. godine!?) kojeg je Hladnik ubacio nezadovoljan tadaΕ‘njim seksi scenama, ne samo u domaΔ‡im filmovima.



ZahvaljujuΔ‡i ovim umetnicima i njihovim beskompromisnim pogledima na filmsko stvaranje, kao i njihovoj smelosti u nameri da se ΕΎivot prikaΕΎe β€žbez pardonaβ€œ, jugoslovenska kinematografija zauzela je, veΔ‡ na prelazu u sedamdesete, mesto rame uz rame sa najliberalnijim evropskim nacijama. Ti filmovi nisu bili osrednji ni po jednom kriterijumu, a svakako nisu ni kada su u pitanju erotske scene i, preciznije, stepen slobode u umetničkom izrazu.

Na najbolji način sruΕ‘ili su ograde, tabue u vezi sa seksom i otvorili put narednoj generaciji filmskih stvaralaca kao Ε‘to su Lordan ZafranoviΔ‡, Rajko GrliΔ‡, MiΕ‘a RadivojeviΔ‡, Emir Kusturica…




https://luftika.rs/

Objavi komentar

0 Primjedbe