Erotika u EX-YU filmu β Osvajanje slobode
Da li ste znali da je Balkan bio mnogo, mnogo ispred Holivuda kada je reΔ o erotskim scenama u filmovima? Da li ste Δuli za Hejzov kodeks? Kada se golotinja pojavila u YU filmu? Evo zanimljive kolumne Mladena NikoliΔa za Mondo.
Krajem sedamdesetih godina, u Beogradu je radilo viΕ‘e od 30 bioskopskih sala. U to doba bez Interneta i kablovske, sa samo dva TV kanala, gledanje filmova u tami bioskopa bio je moΕΎda i najuzbudljiviji dogaΔaj koji smo mi, tada klinci, mogli da doΕΎivimo. A meΔu tih tridesetak, dva bioskopa su se izdvajala po svom repertoaru β βSlavijaβ i βPartizanβ.
Pogledajte ako ste propustili preporuΔujemo:
15 citata DuΕ‘ka RadoviΔa da lakΕ‘e podnesete ono Ε‘to vam drΕΎava danas sprema
Moji vrΕ‘njaci dobro se seΔaju da su se u njima prikazivali takozvani erotski filmovi.
Danas takve filmove zovu βsoftcoreβ ili meki porniΔi. Prava je istina, meΔutim, da se sada takvi filmovi viΕ‘e i ne prave. Publike koja bi ih gledala praktiΔno viΕ‘e nema, znamo i zaΕ‘to β pornografija je na samo dva klika od svakog od nas i tu viΕ‘e nema mesta ni za kakvu mistifikaciju, egzotiku, uzbuΔenje pred gledanje seksi filma. Nema viΕ‘e ni bioskopa, ni ovih βspecijalnihβ, ni bilo kakvih, osim onih fensi sala po Ε‘oping molovima.
Erotika na filmu zaista je nekada bila β egzotika. SporadiΔna, uglavnom opravdana i, moΕΎda najvaΕΎnije, uzbudljiva. Na onaj isti naΔin kao Ε‘to je to davnih dana bilo prelistavanje Δasopisa βStartβ, βReporterβ ili, ko je imao sreΔe da mu dopadne Ε‘aka, βPlejbojβ. Seksi scene iz filmova prepriΔavane su na velikim odmorima, sliΔno kao najlepΕ‘i golovi sa nekog od fudbalskih derbija. Erotika je bila velika stvar, nimalo banalna. KaΕΎem banalna jer je danas seks, Δesto se moΕΎe s pravom Δuti, banalan, Ε‘to bi rekli Ameri, βno big dealβ.
Nije retkost Δuti kako su domaΔi filmovi uglavnom neveΕ‘to doΔaravali seksualnost, kako im nedostaju kvalitetne, dobre erotske scene, kako im je to maltene slaba taΔka. I onim starijim, a i ovim novijim ostvarenjima. Ne spadam u deo publike koji tako misli ali to je ovde manje bitno; poΕΎeleo sam da se osvrnemo, onako u hodu, na taj naΕ‘ fundus, zaostavΕ‘tinu u kilometrima filmske trake sa posebnom paΕΎnjom na, kako neki vole da ih staromodno zovu, ljubavne scene.
Sve je poΔelo melodramom βSofkaβ (1948) u reΕΎiji RadoΕ‘a NovakoviΔa koji se uzima kao prvi domaΔi film u kojem je prikazano nago ΕΎensko telo. Ruku na srce, reditelj je to uΔinio na veoma suptilan, poetski naΔin β u sceni kupanja u hamamu, jasno se vidi Sofkina senka na zidu, silueta gole devojke.
Sama scena nema erotski naboj u punom smislu reΔi jer u hamamu nema nijednog muΕ‘karca, Ε‘to bi ovu scenu svakako Δinilo uzbudljivijom, veΔ Sofku okruΕΎuju iskljuΔivo devojke. MoΕΎe se osporiti stav da je ovo prva erotska scena u istoriji YU filma ali zato nema sumnje da je ovo bio prvi put da je nago ΕΎensko telo snimljeno kamerom (makar i kao senka na zidu) i prikazivano u bioskopskim salama. A joΕ‘ nismo stigli ni u pedesete.
Bilo je to vreme obnove, sukoba sa Staljinovom Rusijom i nemaΕ‘tine u kojem je, razumljivo, tema partizanske borbe protiv okupatora dominirala kako na filmu, tako i u knjiΕΎevnosti, teatruβ¦ U filmovima sa ratnom tematikom nije bilo mesta za bilo kakve erotske prikaze, situacije, o seksu da ne govorimo, kao da su partizani bili potpuno nezainteresovani za svoje drugarice u toj zaokupljenosti borbom protiv faΕ‘ista i postavljanjem temelja socijalistiΔkog druΕ‘tva.
Erotika je eventualno mogla da se βomiriΕ‘eβ iskljuΔivo u malobrojnim filmovima koji su bili smeΕ‘teni u epohu, taΔnije u vreme otomanske dominacije na Balkanu (XIX vek i ranije). ReΔju, u ekranizacijama knjiΕΎevnih dela poput romana Bore StankoviΔa, na primer.
Tako je 1953. godine Voja NanoviΔ, inspirisan StankoviΔevom βKoΕ‘tanomβ, snimio melodramu βCigankaβ sa jednom od naΕ‘ih najlepΕ‘ih glumica ikada, Selmom Karlovac u naslovnoj ulozi. Ovaj film bio je omiljen meΔu tadaΕ‘njim gledaocima najviΕ‘e zbog scene erotiΔnog KoΕ‘taninog plesa koja je, za ondaΕ‘nje standarde, bila viΕ‘e nego uzbudljiva. Zanosna Selma Karlovac (stasom i Ε‘armom podseΔala je na najpoΕΎeljniju holivudsku heroinu epohe, Ritu Hejvort) mamila je uzdahe muΕ‘karaca od Triglava do ΔevΔelije.
Jugosloveni su prvi put mogli da vide nago ΕΎensko telo, kada su u pitanju filmovi koji prikazuju ratno vreme, u drami βNe okreΔi se sineβ (1956) Branka Bauera. MeΔutim, o bilo kakvom seksualnom Δinu nije moglo biti reΔi. U tom duhu svojevrsne autocenzure samih filmskih autora domaΔi filmovi delovali su Δedno dobrih petnaestak godina, sve do sredine Ε‘ezdesetih. Namerno pominjem autocenzuru jer, zanimljivo, u socijalistiΔkoj Jugoslaviji ni tada, a ni kasnije, nije postojao formalni cenzorski organ. To ne znaΔi da se na autore nije vrΕ‘io izvestan pritisak, ali to se prvenstveno odnosi na politiΔki kontekst, ne na erotski.
A onda se sve okrenulo. Glavni akteri kopernikanskog obrta kada je reΔ o erotici u jugoslovenskom filmu bili su DuΕ‘an Makavejev, Ε½ivojin PavloviΔ i Ε½elimir Ε½ilnik, tri musketara jugoslovenskog crnog talasa. I to u vreme dok je famozni Hejzov kodeks o snimanju filmova joΕ‘ uvek bio na snazi u Americi.
Ε ta je Hejzov kodeks?
PriΔa o Hays Code-u (kako su ga skraΔeno zvali u filmskoj industriji) je, iz ove naΕ‘e treΔemilenijumske perspektive, itekako zanimljiva, do nivoa bizarnosti. Naime, ameriΔka kinematografija je, u epohi nemog filma, umela da smelo prikaΕΎe i strasne poljupce, i vruΔe zagrljaje u pojedinim ljubavnim filmovima ali dobar deo puritanske Amerike nije bio oduΕ‘evljen tim i takvim scenama.
Velika depresija poΔetkom tridesetih godina dovela je i do uspona konzervativaca, a meΔu njima su prednjaΔili ΕΎestoki protivnici svega liberalnog, naroΔito literature i filmova koji bi mogli da sadrΕΎe i poneku lascivnost ili bilo kakav moralno neprihvatljiv Δin. IroniΔno, u trenutku kada je zvuΔni film oznaΔio revoluciju u sedmoj umetnosti, cenzura je poprimila paranoidne razmere, obesmiΕ‘ljavajuΔi bilo kakvu i koliku umetniΔku slobodu.
U takvoj klimi, ne mnogo drugaΔijoj od one u Hitlerovoj NemaΔkoj, 1934. godine poΔela je stroga primena tzv. Kodeksa filmske produkcije (ili Hejzovog kodeksa) kojim su do tanΔina opisane sve situacije koje se ne smeju prikazati na filmu. NajviΕ‘e su na udaru bili erotika i kriminal β sjajne gangsterske priΔe snimane do 1934. zamenili su filmovi sa obaveznom moralistiΔkom poentom, u kojima su svi zloΔinci neizostavno morali da budu uhvaΔeni i procesuirani na kraju (ili ubijeni), dok su prikazi npr. ljubavi i neΕΎnosti izmeΔu vanbraΔnih partnera bili svedeni iskljuΔivo na poljupce zatvorenih usta, a ni supruΕΎnici nisu smeli da se pojave (ni delimiΔno) obnaΕΎeni u svojim braΔnim krevetima; gole ΕΎenske grudi bile su strogo zabranjen kadar, o neΔem smelijem nije imalo smisla ni razmiΕ‘ljati.
Poljubac dvoje zaljubljenih bio je vremenski ograniΔen na filmskom platnu β najduΕΎi je mogao da traje tri sekunde!? PolitiΔari, sveΕ‘tena lica, uΔitelji nisu mogli da budu portretisani kao antagonisti, kao loΕ‘i momci, naprotivβ¦ ovo je samo manji deo taksativnog spiska Ε‘ta se sve nije smelo u holivudskim filmovima.
Hejzov kodeks bio je rigorozan koliko i retrogradan do nivoa imbecilnosti, a sve pod firmom zaΕ‘tite javnog morala. Svi holivudski Ε‘efovi studija morali su da mu se povinuju i to je trajalo sve do kraja Ε‘ezdesetih godina, taΔnije, do famozne β68.
Primena ovog kodeksa dovela je do toga da su ameriΔki filmovi proizvedeni pedesetih i Ε‘ezdesetih bili toliko βoΔiΕ‘Δeniβ od ΕΎivota, Δulnosti, psovki, lascivnosti, da su naspram evropskih filmova delovali kao idiotarije bez ikakvog dodira sa realnoΕ‘Δu.
Za to vreme s ove strane βbareββ¦
U isto vreme, sa ove strane bare, Godar, Bergman i mnogi drugi reΕΎirali su filmove u kojima je publika mogla da vidi nagost, erotiΔnost, da Δuje bezobrazluke, da oseti svakodnevicu i doΕΎivi filmske junake i njihove emocije mnogo neposrednije, senzualnije.
I dok su se Ameri βloΕΎiliβ na Ritu Hejvort, Merilin Monro i ostale ikone Holivuda, a da se pritom nijedna od njih nikada nije pojavila u toplesu na filmu, evropska publika imala je svoje seks simbole, zanosne lepotice koje su mogli da vide i obnaΕΎene u bioskopima β BriΕΎit Bardo, Sofiju Loren, Liv Ulman i mnoge druge.
E pa, u tadaΕ‘njoj Jugoslaviji holivudski vesterni i kostimirane melodrame jesu bili veoma popularni ali naΕ‘i filmski autori koji su stasavali tih Ε‘ezdesetih bili su puno viΕ‘e okrenuti evropskim trendovima nego uΔmalom Holivudu. MeΔu njima, prednjaΔili su prvaci beogradskog Kino kluba, mladi i neustraΕ‘ivi Makavejev i PavloviΔ.
OduΕ‘evljeni francuskim βnovim talasomβ, Felinijem, Bergmanom, oni vide film kao naΔin da se prikaΕΎe mnogo viΕ‘e, dublje od puke fabule, dramske potke; da se pred filmskom kamerom, ne mareΔi za kinematografska pravila, kanone montaΕΎe i sliΔno, pokaΕΎe βgoli ΕΎivotβ, bez Ε‘minke, bez suviΕ‘ne rasvete i nadsinhronizovanog ispeglanog zvuka, da se ogole ljudski odnosi, bilo da je reΔ o ljubavi, poslu, porodici. Ovakav koncept podrazumevao je da Δe i intima moΔi da se vidi na filmskom platnu, jednako gola kao i u ΕΎivotu.
Makavejev demonstrira ovaj koncept neposrednosti u prikazu svakodnevice (ne)obiΔnog ljubavnog para u svom remek-delu βLjubavni sluΔaj ili tragedija sluΕΎbenice PTTβ (1967), filmu koji je proslavio mladu Evu Ras; njeno golo telo sa crnim maΔorom na belom ΔarΕ‘avu jedan je od najslavnijih kadrova u istoriji evropskog filma. Iako u filmu nije direktno odglumljen niti prikazan seksualni Δin, fini erotski naboj donose kadrovi dvoje zaljubljenih u krevetu, ali i van njega.
Ε½ivojin PavloviΔ u isto vreme snima svojevrsni manifest βcrnog talasaβ, dramu βKad budem mrtav i beoβ. Lopov i neradnik DΕΎimi Barka (Gaga NikoliΔ) tokom svog puteΕ‘estvija po ubogoj srpskoj provinciji doΕΎivljava i erotske avanture sa pevaΔicom bez skrupula (RuΕΎica SokiΔ), a onda i sa radnicom u poΕ‘tanskom vagonu (Dara ΔaleniΔ). PavloviΔ ove scene kreira reΕ‘en da ih nimalo ne ulepΕ‘ava, naprotiv, seks u vagonu je βna brzakaβ, dok je razgovor βposleβ izmeΔu pevaΔice i DΕΎimija opuΕ‘ten i neposredan.
Pomenute scene oznaΔile su radikalno drugaΔiji, neposredniji tretman erotike i seksa u domaΔoj kinematografiji, praveΔi ozbiljan i nepovratan zaokret u dotadaΕ‘njoj praksi. DoduΕ‘e, i tokom sedamdesetih biΔe snimljeno sijaset partizanskih filmova i u njima i dalje neΔe biti nikakvih erotskih scena (Neretva, Sutjeska, UΕΎiΔka republika, Valter brani Sarajevo, Partizanska eskadrila i dr) jer su to bile takoreΔi savremene filmske bajke (namenjene indoktrinaciji Titovih pionira) koje zapravo i nisu imale mnogo dodirnih taΔaka sa stvarnim ΕΎivotom i ratom, sliΔno kao Ε‘to ni vesterni iz zlatnog doba Holivuda nemaju baΕ‘ veze sa istorijom i realnoΕ‘Δu.
I dok je BulajiΔ snimao epopeje o Titu i partizanima u dolini Neretve, Makavejev ne haje mnogo za nezadovoljstvo drugova βodozgoβ njegovim pogledom na socijalistiΔku stvarnost i hrabro reΕΎira film kojim Δe joΕ‘ jednom pomeriti granice lascivnosti u domaΔoj kinematografiji. U pitanju je naravno βWR Misterije organizmaβ (1971) kompleksan, provokativan i ne baΕ‘ koherentan film koji se bavi ljudskom seksualnoΕ‘Δu u Ε‘irem kontekstu, a istovremeno predstavlja i britku satiru na temu tadaΕ‘njeg druΕ‘tveno politiΔkog sistema u Jugoslaviji.
MetaforiΔan, simboliΔan, satiriΔan, teΕ‘ko svarljiv, ovaj film ubrzo je strpan u tamu bunkera u kojem je proveo 15 godina. IzmeΔu ostalog, i zbog scene u kojoj se Ljuba Moljac βprevrΔeβ sa Jagodom Kaloper (oboje kao od majke roΔeni), ali i zbog kadrova u kojima se mogao videti penis u erekciji (nije Ljubin) i joΕ‘ poneΕ‘toβ¦
Tako se, reklo bi se munjevito, dok se drugovi iz raznih tadaΕ‘njih komiteta i komisija nisu ni okrenuli, otvorila ta βPandorina kutijaβ erotike i lascivnosti, vrelih uzdaha i oznojenih tela. Nazad se nije moglo. A i zaΕ‘to bi? Seksualna revolucija dobila je svoj postulat i u sedmoj umetnosti. I na brdovitom Balkanu. Seks na filmu viΕ‘e nije bio tabu. Δak je i Holivud (ne)voljno pristao na novu βestetikuβ i njena, sada veΔ elastiΔnija tumaΔenja i granice. Madaβ¦
Neka bude mala digresija na ovom mestu, verujem da je zanimljiva β pokuΕ‘avam da se setim bilo kakve i bilo koje seksi scene u nekom od dvadesetak filmova koje je reΕΎirao jedan Martin Skorseze. Ili, recimo, Frensis Kopola, Stiven Spilberg, na primerβ¦ Mislim na njihove radove do isteka XX veka; jesu li oni uopΕ‘te snimili ijedan film u kojem je prikazan seksualni Δin? TeΕ‘kom mukom setih se da postoji jedna takva scena, mada se teΕ‘ko moΕΎe nazvati erotskom β kada De Niro siluje onu nesreΔnu pijanu ΕΎenu u rimejku βRta strahaβ. I to je to. MoΕΎda se vi budete setili joΕ‘ neke, iz nekog drugog filma, meni ne ide.
HoΔu da kaΕΎem da je seks u ameriΔkom mejnstrimu ipak ostao donekle tabu, sve do Tarantina, Ejbela Ferare i njima sliΔnih stvaralaca, formiranih pod snaΕΎnim uticajem evropskih filmskih matrica. Ovo se ne odnosi na vanameriΔke reditelje (Engleze, Francuze i dr) koji su povremeno angaΕΎovani da snimaju filmove za raΔun holivudskih studija.
Na primer, Pol Verhufen (ili Verhoven, kako vam drago), holandski majstor dobre filmske priΔe, u Americi je poΔetkom devedesetih snimio Δuveni triler βNiske strastiβ (ko moΕΎe da zaboravi neponovljivu Ε eron Stoun?) kojim je postavio lestvicu moralisanja o seksualnosti na novu visinu, uΔinivΕ‘i ameriΔke filmove neΕ‘to bliΕΎima ostatku sveta u kojem je erotika na filmskom platnu veΔ duΕΎe vreme figurirala kao βosvojena slobodaβ.
Jer, sedamdesete su bile verovatno najplodnije godine za filmsku erotiku, makar kada je o Evropi reΔ. U tradicionalno katoliΔkoj Italiji Felini i naroΔito Pazolini napravili su ogroman iskorak u emancipaciji seksa na filmu; BertoluΔi 1972. snima kultni βPoslednji tango u Parizuβ, a u Francuskoj nekoliko autora otvaraju novu stranicu priΔe o filmskoj erotici. Englezi, Ε panci i Nemci tu zaostaju, Ε veΔane i njihove domete je suviΕ‘no apostrofirati, ali zato malena balkanska kinematografija, na opΕ‘te iznenaΔenje, drΕΎi korak sa vodeΔima, naΕ‘i autori sve viΕ‘e i smelije se odluΔuju da seksualni ΕΎivot bude to Ε‘to jeste β dakle, ΕΎivot, i na filmu.
Δitava plejada mladih filmadΕΎija sledi put kojeg su trasirala pomenuta ostvarenja Makavejeva i PavloviΔa. Hrvatski sineasta Krsto PapiΔ 1969. godine snimio je βLisiceβ, prvi izrazito autorski film na temu obraΔuna sa staljinistima krajem Δetrdesetih, a u tragiΔnoj priΔi smeΕ‘tenoj u vrletima Dalmacije pamti se scena silovanja glavne junakinje, tek udate devojke (Jagoda Kaloper) koju bahato iskoriΕ‘Δava lokalni politiΔki moΔnik, partizanski prvoborac (sjajni Adem Δejvan).
Mladi BeograΔanin Joca JovanoviΔ napisao je i reΕΎirao jedan od najsubverzivnijih filmova snimljenih na Balkanu β βMlad i zdrav kao ruΕΎaβ (1971) sa Draganom NikoliΔem u ulozi kriminalca, ogrezlog nasilnika, nihilistu koji bezobzirno menja (kradene) automobile, pljaΔka nasumiΔne ΕΎrtve i bludniΔi sa lakim devojkama kojih u filmu ima na svakom ΔoΕ‘kuβ¦ Bizaran film, obilje scena sa potpuno golim devojkama, neΕ‘to Ε‘to je u tadaΕ‘njim ameriΔkim filmovima bilo nezamislivo. DoduΕ‘e, zbog svega navedenog film je zavrΕ‘io u mraku bunkera gde je trunuo viΕ‘e od tri decenije.
Slovenac BoΕ‘tjan Hladnik ide korak dalje svojom provokativnom ljubavnom dramom βMaΕ‘karadaβ (1971), veoma zanimljivim filmom koji istraΕΎuje temu posesivnosti sredoveΔne ΕΎene u aferi sa studentom koji drΕΎi Δasove njenom sinu osnovcu. PriΔa se zavrΕ‘ava za ono vreme neverovatnom scenom orgije zbog koje βMaΕ‘karadaβ nije javno prikazivana u integralnoj verziji, sve do sredine osamdesetih godina. U toj originalnoj, rediteljevoj verziji bio je i jedan autentiΔni kadar penetracije (1971. godine!?) kojeg je Hladnik ubacio nezadovoljan tadaΕ‘njim seksi scenama, ne samo u domaΔim filmovima.
ZahvaljujuΔi ovim umetnicima i njihovim beskompromisnim pogledima na filmsko stvaranje, kao i njihovoj smelosti u nameri da se ΕΎivot prikaΕΎe βbez pardonaβ, jugoslovenska kinematografija zauzela je, veΔ na prelazu u sedamdesete, mesto rame uz rame sa najliberalnijim evropskim nacijama. Ti filmovi nisu bili osrednji ni po jednom kriterijumu, a svakako nisu ni kada su u pitanju erotske scene i, preciznije, stepen slobode u umetniΔkom izrazu.
Na najbolji naΔin sruΕ‘ili su ograde, tabue u vezi sa seksom i otvorili put narednoj generaciji filmskih stvaralaca kao Ε‘to su Lordan ZafranoviΔ, Rajko GrliΔ, MiΕ‘a RadivojeviΔ, Emir Kusturicaβ¦
https://luftika.rs/
0 Primjedbe